Strona 1 z 1

PostNapisane: niedziela, 4 gru 2016, 18:02
przez AdanPol
1.
amerykański standard szerokości torów kolejowych (odstepu szyn) wynosi 4 stopy, 8.5 cala.
Prawda, ze to dziwaczna liczbaż A czy wiesz dlaczego taki właśnie standard sie stosuje? 2.
ponieważ w ten sposob buduje sie linie kolejowe w Anglii, a właśnie angielscy przybysze budowali amerykańskie linie kolejowe.
Dlaczego jednak Anglicy budowali je właśnie tak? 3.
ponieważ pierwsze linie kolejowe, budowali ci sami ludzie, którzy budowali wczesniej linie tramwajowe, a tam właśnie stosowano ten standard.
Dlaczego jednak stosowano tam ten standard? 4.
ponieważ ludzie, którzy budowali linie tramwajowe, używali tych samych szablonów i narzedzi, jakich używali przy budowie wagonów tramwajowych, które mialy taki odstęp kol.
W porzadku! Ale dlaczego wagony mialy taki właśnie dziwaczny odstęp kol? 5.
No coz, gdyby probowali zastosować jakiś inny odstep, łamaliby pewna stara zasade budowy dalekobieżnych drog angielskich, ponieważ maja one taki właśnie odstęp kolein na kola.
któż to budował te starodawne drogi z koleinami? 6.
Pierwsze dalekobieżne drogi w Europie (i Anglii) zbudowało Imperium Rzymskie dla swoich legionow.
Drogi te są w uzyciu dotychczas.
Ale skąd te koleiny? 7.
Pierwotne koleiny uformowały rzymskie rydwany wojenne; każdy inny użytkownik tych drog musial sie dostosować do nich, gdyż inaczej uszkodziłby kola swoich pojazdow.
ponieważ rydwany byly wykonywane dla Imperium Rzymskiego, byly one wszystkie do siebie podobne jeśli idzie o rozstęp kol.
Jak widać amerykański standard odstępu szyn kolejowych: 4 stopy i 8.5 cala, pochodzi od parametrów technicznych rzymskich rydwanów bojowych.
A biurokracja jest wieczna.
A wiec nastepnym razem, kiedy dostaniesz do reki jakas dokumentacje techniczna i zaczniesz podejrzewac, ze moze ona miec coś wspólnego z konska dupa, będziesz miec absolutna racje, ponieważ rzymskie rydwany wojenne byly konstruowane tak, aby ich szerokość byla dostosowana do sumarycznej szerokości zadow dwu koni bojowych.
A teraz male rozwiniecie tematu... Kiedy spoglądasz na kosmiczny wahadłowiec na stanowisku startowym, widzisz dwie duze rakiety startowe przymocowane po bokach głównego zbiornika paliwa.
są to rakiety na paliwo stale, w skrocie: SRB, produkowane w firmie Thiokol, w Utah, w U.S.A.
Inzynierowie, którzy projektowali SRB woleliby, aby byly one nieco grubsze, ale... SRB transportuje sie z wytworni na stanowisko startowe koleja.
Tak sie zlozylo, ze linia kolejowa biegnie na pewnym odcinku przez tunel wydrążony w gorze.
Rakiety musza sie zmieścić w tym tunelu.
Tunel jest tylko odrobinę szerszy niz linia kolejowa, a linia ta, jak juz wiesz, ma szerokość dwu konskich tylkow.
Tak wiec jeden z głównych szczegółów konstrukcyjnych kosmicznego wahadlowca, byc moze najbardziej zaawansowanego systemu transportowego na swiecie, został zdeterminowany ponad dwa tysiace lat temu przez szerokość końskiej dupy...

PostNapisane: niedziela, 4 gru 2016, 18:14
przez FIORINI
Dobre und mocne ':trening:' 'cosl'- sprawdzone- potwierdzone ':trening:'